ridgebacklover

Alla inlägg under augusti 2011

Av Linda - 30 augusti 2011 21:33

2 dagars träning i rad tar ut sin rätt och precis varje muskel i min arma kropp värker:-P Vill man va fin får man lida pin!

Sååå jäkla bra medelpass både idag och igår (samma pass) Säga vad man vill om olika gym men inget gym har Robert, han e fan klart den bästa ledaren!

Idag testade jag att ta med Minna och hon var faktiskt jätte duktig, ledsnade lite sista kvarten men i övrigt skötte hon sig fint, jag kunde träna på bra!


Efter träningen kände jag mig totalsänkt, trodde det var kaffebrist men inte ens det räckte. Somnade 5 minuter på sofflocket medans minna kollade på film och vaknade med dunkande bihålor och ont i halsen :-( :-( Har ju absolut inte tid eller lust att bli sjuk, nu när träningen kommit igång och allt, imorgon är det ju fuego! Ja och så ska jag jobba såklart :-) :-) 

Solen sken hela eftermiddagen och jag tog mig inte ur soffan, så jäkla trött. Ska gå och lägga mig tidigt ikväll!!


Nu går planerna inför jumbojapanerna framåt med en väldig fart, halva gäststugan ska bli verkstad åt M och vedboden ska bli vinterbonat hönshus. Vi har ju lyckas tokfynda en äggkläckare och fick tips från kvinnan jag köpte kineserna av att testa kläcka äggen vi fått av henne, så imorgon ska jag lägga i den 5 som är kvar (vi råkade äta upp några :-O) så håll tummarna, kanske har vi ngn kyckling om 18 dagar. Sedan är de fullvuxna på 6 veckor, fort går det! så 18dagar plus 6 veckor har vi på oss att bygga hönshus (ja om det blir ngt vill säga :-) )

Igår hittade jag ett första ägg inne hos vilthönan .-) SKOJ! Inget ägg idag dock. Detta lilla ägg ska jag oxå försöka kläcka fram.


Fick en bild mailad på min bluefaced hane när han bara är några dagar gammal :-) :-) (han till vänster) Gud så söööt!

 

Av Linda - 28 augusti 2011 20:43

      Har äntligen tagit tag i barret och nu är färgen mörk och rödaktig :-) Saknas bara en klippning nu.


Lillskrot är dunderförkyld, det hör väl dagisstarten till. Ingen feber än iaf, peppar peppar..


Just nu och i helgen som varit har min tankar varit hos Z och framförallt hennes syster L. Det mest fruktansvärda har hänt henne då hon förlorat sitt barn. Lilla Engla blev endast ca 30 veckor gammal, 39cm lång och 990gr. :-( Z har varit med sin syster hela helgen och det här är inget jag skulle önska min värsta fiende, därför smärtar det när det händer ngn som stå en nära!!

Hoppas dom hittar styrkan att gå vidare!!


Vaktlarna är ju bara så näpna, mina små älsklingar :-) Har efter mkt studernade kommit fram till att vilttuppen utan mask faktisk är en blue face och inte alls en viltfärgad, skoj!! Nu gäller det bara att se om hönan är en vilt eller blue face, svårt det där ;-) Alla verkar iaf må bra och idag bjöd jag dem på favvomaten hårtkokt ägg, de mumsade i sig som bara den. Silverparet är lite mer skygga och gömmer sig så fort man kommer in till dem, även de andra tre är skygga men inte riktigt lika som silverparet. Vaktlar är tydligen i princip omöjliga att få tama, det gäller väl bara att få dem att acceptera att man kikar på dem ett par gånger per dag samt stökar lite i buren (mat/vattenbyte, städning) utan att de slår ihjäl sig av skräck (de hoppar nämligen mot taket av buren och kan vid otur bryta nacken) men än så länge verkar det funka!

Jag funderar på att köpa mig en äggkläckare så jag kan kläcka fram lite kycklingar, kan ju även vara skoj att ha när vi skaffar jumbosarna.

Lyckades få några kort på de tre i övre buren idag, på första bilden syns det tydligt att tuppen är blue faced, och på den andra sticker vilttuppen fram huvudet. De kommer nog bli ännu snyggare med tiden, jag måste ju tänka på att det fortfarande är ungdjur (födda i juli) och det syns ffa på vilttuppen.


Nu är det dags att smita ut till svamptorken som är full av karljohan skivor :-) Idag hittade vi mååånga samt en hel del gulingar. Gulingarna slank ner tillsammans med stekt gös och färskpotatis med dill och kräftstjärtssås :-)


Av Linda - 27 augusti 2011 21:54

Äntligen efter ca 1,5 års planerande, funderande och letande har vi (inom loppet av 3! dagar) skaffat oss vaktlar. Så söta dom är!! Jag hade otrolig tur med att få tag i burar, lyckades fynda två kaninburar för ynka hundralappen styck. Det var meningen att det skulle bli 2 par men eftersom kvinnan hade ett toköverskott av tuppar och lockade mig med att hon var tvungen att kanske avliva ett par stycken och att jag kunde få en gratis så blev det tillslut 3 tuppar och två hönor. Hon hade endast två hönor, så det blev en silver och en viltfärgad, bland tupparna valde jag en silver tupp (som ju går med silverhönan nu) och en viltfärgad med vit mask (min favorit) och sedan en helt viltfärgad tupp utan mask, dessa två går med vilthönan. Finns massa färger och jag håller på att lära mig :-)


Jag hade varit till granngården och köpt mat och vattenskålar samt lensat skogen på mossa och blåbärsris och fyllt på....Hmm hade ju totalt "glömt" bort HUR små dom faktiskt är :-P Det blev till att tömma burarna på typ hälften av allt så att de kunde röra sig utan att drukna, och matskålarna/vattenskålarna får bli till jumbosarna senare .-) Så underbart söta, och nyss var jag in och hälsade på dem och då låg de alla och sov, de tre vildisarna i en hög och de två silver i en, kul att de sover ihop det måste ju vara ett gott tecken. Nu hoppas jag att hönorna sätter i gång och värper så jag får lite humlor :-) Silverparet kan ju få riktigt spännande färgkombinationer då det finns vilt, tuxedo och blue faced bakom dom. Som bonus fick vi ett 6-pack vaktelägg som vi ska mumsa imorgon, en verklig delikatess! Våra små vaktlar är ju inte mkt att äta, vare sig kött eller ägg och efter att ha gått en rundvandring hemma hos kvinnan och sett alla hennes fantastiska fåglar har vi nu bestämt oss för att till nästa sommar skaffa jumbovaktlar, goda ägg och en delikatess rent köttmässigt (om man tex får ett överskott av tuppar) Jag har varit lite tveksam mot just jumbovaktlarna, men alltså jumbo....tja de är väl som en handboll ungefär mot kineserna som är som en tennisboll, så speciellt stora är dom inte ;-P Kvinnan berättade att de var mkt trevligare än jusr de japanska som vi oxå funderat på, och eftersom de var så snygga så får det nog bli sådana. Men först ska det byggas voljär och inneburar :-)

Försökte ta lite bilder men det var svårt, får testa imorgon igen...fick en halvskaplig på silverparet...

    

Av Linda - 25 augusti 2011 16:26

Idag har C och jag jobbat på Djurmagazinet och i samband med deras nyöppning har vi promotat vårt företag och tagit fram endel förmånliga erbjudanden :-) Jag tror verkligen att vi lyckades snärja endel nya kunder, skoj!! Efter detta smet vi upp till Gränby som oxå hade nyöppning av ett antal affärer.

Jag blev firat så till den milda grad av C (och hennes M) och fick en super snygg ögonskugga, en cool ring och UNDERBARA Heat rusch by beyoncé, det doftar bara sååå gott :-)

 

Jag fick dessutom en rejäl slant att använda till något som BARA var till mig (alltså inte till Minna, familjen, hushållet eller räkningar ;-) ) och det gick väldigt snabbt att bestämma vad eftersom det finns en jacka på intersport som jag sucktat efter...så nu hänger den här på en galge och för första gången iår längtar jag liiite efter höst och kyla, men det e ju bara för att jag ska få använda den :-)

Sååå snygg e den (måste nog tjyvanvända den ikväll på hundpromisen) TACK snälla rara C, du är som alltid på tok för snäll!!!!


Minna har ett STORT paket här hemma som väntar på henne och eftersom jag vet vad hon önskat sig tror jag att hon kommer att bli överlycklig :-) :-) Även hon på tok för bortskämd!


Så efter en riktig kanon dag med C ska jag väl ta tag i lite vardagssysslor och så bara måste jag ut och gräva lite i mina rabatter....:-P

Av Linda - 23 augusti 2011 22:02

Har bloggat varje dag i huvudet :-) :-)

Vi har varit ute i skogen och plockat på oss massa gulingar :-) Dessa avnjöts tillsammans med samuel och kattis över en suverän hjortgryta!


M har varit på duvjakt och idag har vi ätit egengjort potatismos med kryddost, gräddsås med smak av sandsopp och stekt duvbröst. Snacka om gourmetmat!! Det klart bästa jag vet!


M har börjat jobba och de sista dagarna tog vi tag i huset, många skottkärror grus till grunden och tro det eller ej, halva panelen på gaveln, nu kanske vi hinner klart innan vintern :-)

Minna "hjälpte till" såklart, M tyckte att det var mindre skoj med 14 extra kilo på kärran...

 


I lördags var det totalt regnkaos och galet blött överallt, vi trotsade detta och invigde Minnas nya regnställ...såå snyggt i rosa (ett loppis fynd såklart ;-) )

  Akili gillar dock INTE när det regnar :-P


Idag kan man inte anklaga mig för att varit lat ialla fall. Jag har avklarat mkt jobb, skrivit ut kuponger, ringt olika samtal, mailat apotek mm, och på hemma fronten har jag blivit skvatt galen (nu igen) nu ska här göras rabbater och rensas upp (igen)

Idag har jag slitit bort en miljon nässlor samt lagt markduk och sedan skottat grus under vårt staket vid sidan av carporten, samt kört fram stenplattor som soptunnan nu står på, lååångt ifrån klart men idén är god och det kommer att bli bra! Imorgon ska jag in till stan i jobbärenden så då blir det en tur till plantagen samtidigt för mer kantband och jord. Utrymmet vid dammen och mot staketet ska bli en oas av små rabatter och grusgångar, allt för att slippa överväxten av nässlor och svårigheten att komma åt med gräsklipparen :-) Får se om det blir några bilder framöver (ångrar att jag inte tog en före bild idag) Just nu känner jag av i ryggen att jag kört ca 20 kärror grus, men det som inte dödar det härdar :-) ) Och eftersom det vore trist att tappa några ynka gram(usch jag e jätte ironisk) passade jag på att av grannens suuuper goda äpplen baka äppelmuffins enligt Leila och en sån ligger nu imagen. Kan varm rekommendera receptet :-)

 


På torsdag ska jag och C jobba på djurmagazinet, vi får väl se om vi lyckas snärja några nya kunder...men ingen kan väl motså oss!?!

Av Linda - 14 augusti 2011 22:57

Nu har vi varit ute på äventyr igen...

Vi tog båten och åkte ut till en ö i ekoln tillsammans med S och hans familj. Väl där såg det ut som om vi skulle stanna en vecka typ. Packning utan dess like med säng,tält, mat dryck, fiskegrejjer, hundbädd, stolar mm mm :-) Lyxamping kallas det.

M och jag hade redan bestämt att vi inte skulle sova över men det blev mkt senare än vi tänkt oss. Minna somnade i tältet vid elva och jag omnade bredvid Akili i hundbädden mellan 01 och 01.30, lagom fuktigt var det överallt (utom vid oss närmast elden. Vi packade ihop våra saker och lämnade ön vid 2-tiden. Minna var fantastisk hela tiden och vaknade utan att gnälla det minsta, hon tyckte nog bara att det var spännande att åka båt på natten :-) Hemma vid 3 och bums i säng. Mika och jag gick upp vid halv elva och lillskrot sov ända till halv tolv :-))

Slänger ut lite bilder imorgon......kom precis på att jag ska jobba imorgon....dags att nanna kudde!!

Av Linda - 12 augusti 2011 21:37

höll på att skratta ihjäl mig imorse när jag ska gå ut med hunden, exakt utanför dören på trappan är det något djur som skitit!! Hövligt nog har djuret först vikit undan mattan?!? Illa som satan luktade det oxå! Skulle gissa på grävling eftersom jag såg lite svartgrå/vita hårstrån i det. Fräckt i alla fall!!

 


Idag var det fuegopremiär och jag kommer garanterat inte kunna röra mig imorgon, menåååh så kul det var att vara tillbaka! I höst ska jag försöka satsa lite mer på gymträning (som jag verkligen avskyr) eftersom jag verkligen behöver bygga lite muskler!


Idag var vi och firade Noah som fyllt två och familjen Ekman passade på att fira Minna :-) En supersöt Hello kitty klänning fick hon! Jag fick träffa deras nya lilla bebis Klara och det var helt sant den sötaste bebis jag någonsin sett!! Precis som en lite docka var hon,helt ärligt så är nyfödda bebisár sällan söta men denna lilla krabat var helt ljuvlig!


Får ångest över vädret.....igår kväll var det 7!! grader BrRrr, nu är det 9 :-( Höst i början av august borde f-n vara olagligt.

Av Linda - 10 augusti 2011 10:20

Igår tog vi med oss min mamma och pappa samt liam o noah ut till skaris där vi la i vår båt och for iväg :). Det var första gången för grabbarna och jag tror att de tyckte att det var jätte spännande och kul. Vi åkte till skokloster där vi åt lunch och sedan åkte vi ut och liam fick dra upp en aborre :)) vi fikade i båten och sedan öppnade sig himlen :0. Snabbt tillbaka till land för att dra upp båten och sedan totalt dyngsura åka hemåt igen. Synd på regnet men det var i övrigt en toppen tur! Nu e vi på väg till fjärilshuset i haga och det får bli sista utflykten för denna sommar för nu e våra plånböcker som urvridna skurtrasor.....men vilken sommar/semester vi haft!!! :) :)

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards